7 thoughts on “Canon of Metz flitser ?

  1. Petra

    Zelf heb ik beiden merken in bezit. Over beiden ben ik tevreden. Over het algemeen is een Metz wat goedkoper dan de Canon. Kun je aangeven wat je van je flitser verwacht? Wat wil je er mee gaan doen. Voor aanschaf is altijd belangrijk om te kijken welke dingen je wilt gaan fotograferen.

     

    Vragen zijn wat mij betreft:

    • Welk vermogen moet de flitser hebben (hoe hoger getal van het type geeft meestal ook aan hoe verder de flits reikt)
    • Welke zaken ga je er mee fotograferen? 
    • Moet de flitser los van de camera te bedienen zijn?

    Enkele zaken die ik zelf belangrijk vind en verwacht van mijn flitser:

    • Draaibare / neigbare kop
    • Accessoires – afstandsbediening, aansluiting statief, (kleur)filters, softbox of ander soortige attributen om licht te beïnvloeden.
    • Welk soort batterijen, groot vermogen – duur van gebruik
    • Communicatie met camera (niet alle mogelijkheden kunnen door elk type camera worden benut. Hoe zit dat met de camera die je in bezit hebt
    • Hoe flexibel is het om zaken in te stellen (vind ik het programma dat de flitser biedt overzichtelijk en snel in te stellen). Bij instellingen bedoel ik dan heeft de flitser een Manual modus die ik zelf in kan regelen, naast de vaak al aanwezige automatische meetmethode.
    • Is de flitser los van de camera te gebruiken en communiceert hij dan ook de instellingen nog met de camera (voor de hogere types Canon weet ik dat 100% zeker, maar voor Metz zou je op de websites moeten kijken.

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt! Als je twijfelt tussen verschillende types kun je deze dan hier vermelden, ik kan dan eens pluizen wat de specifieke verschillen zijn.

  2. ElsB Post author

    De fliterser moet los van de camera kunnen. Strobist fotografie trekt mij erg. 15En bij Producten fotograferen mis ik het licht . Thuis rook fotograferen is toch anders als in de studio met licht. Zelf twijfel ik tussen de Metz 58 en Canon 43

  3. Petra

    Okay even googlen en wat gevonden.

     

    http://www.canon.nl/For_Home/P….._430ex_II/

     

    http://www.shutterbug.com/cont…..1c-digital

     

    Beiden kunnen los van de camera fungeren. Houd er wel rekening mee dat de opstelling waar je over praat een trigger behoeft. Dat kan je ingebouwde flitser zijn, een extra flitser van het type dat je noemt of een losse trigger (apart verkrijgbaar, maar wel extra aanschafkosten dus).

    Ik heb op zich qua kwaliteit geen voorkeur voor één van beiden. Wel ben ik een opmerking tegen gekomen die meer dan genoeg hout snijdt. De Metz is meestal te upgraden (in de flitser, tegen klein tarief) zodat hij zelfs na jaren nog bruikbaar is. De mijne gaat inmiddels bijna 8 jaar mee. 

    Ik zag bij Canon al weer een nieuwer type, wat meestal betekent dat bepaalde functionaliteit in nieuwe camera’s niet fungeert met oude type flitsers. De flitser werkt dus wel, maar kan niet van de laatst nieuwe techniek van de camera gebruik maken. Hiervoor is dus maar één upgrade mogelijk en dat is de aanschaf van een nieuwe flitser.

    Op zich is strobe fotografie een leuke tak van sport. Wel één van trial & error. De flitser geeft geen licht af op het moment van instellen, alleen als de opname gemaakt wordt. Je moet dus telkens ook kijken of de lamp op het juiste punt staat gericht door een opname te maken. Als je de flitser alleen wilt gebruiken voor product/studio fotografie dan ben je misschien beter af met een vaste flitser. Er is een website waar de daar alles over kunt vinden. rittz.com verkoopt flitsinstallaties tegen redelijk tarief. De lichtopbrengst is wat mij betreft te iffy voor productiewerk, maar voor een hobbyist zijn ze zeker geschikt. Je kunt bij de info afdeling je wensenlijst afvinken en kijken met welk resultaat het systeem komt. Naar aanleiding daarvan kun je gericht op de site zoeken naar de beschikbare systemen. Deze zijn ook niet al te duur en komen meestal gelijk met wat accessoires, zoals softboxen etc.

    Het belangrijkste voordeel van dergelijke flitsers is het continu licht. Dit houdt in dat de lamp voorzien is van een licht dat aanstaat voordat je de opnames maakt. Zo kun je dus al zien waar het licht valt voordat je gaat flitsen. Dat scheelt de nodige tijd bij het instellen.

  4. ElsB Post author

    Okay even googlen en wat gevonden. http://www.canon.nl/For_Home/P….._430ex_II/ http://www.shutterbug.com/cont…..al Beiden kunnen los van de camera fungeren. Houd er wel rekening mee dat de opstelling waar je over praat een trigger behoeft. Dat kan je ingebouwde flitser zijn, een extra flitser van het type dat je noemt of een losse trigger (apart verkrijgbaar, maar wel extra aanschafkosten dus).Ik heb op zich qua kwaliteit geen voorkeur voor één van beiden. Wel ben ik een opmerking tegen gekomen die meer dan genoeg hout snijdt. De Metz is meestal te upgraden (in de flitser, tegen klein tarief) zodat hij zelfs na jaren nog bruikbaar is. De mijne gaat inmiddels bijna 8 jaar mee. Ik zag bij Canon al weer een nieuwer type, wat meestal betekent dat bepaalde functionaliteit in nieuwe camera’s niet fungeert met oude type flitsers. De flitser werkt dus wel, maar kan niet van de laatst nieuwe techniek van de camera gebruik maken. Hiervoor is dus maar één upgrade mogelijk en dat is de aanschaf van een nieuwe flitser.Op zich is strobe fotografie een leuke tak van sport. Wel één van trial & error. De flitser geeft geen licht af op het moment van instellen, alleen als de opname gemaakt wordt. Je moet dus telkens ook kijken of de lamp op het juiste punt staat gericht door een opname te maken. Als je de flitser alleen wilt gebruiken voor product/studio fotografie dan ben je misschien beter af met een vaste flitser. Er is een website waar de daar alles over kunt vinden. rittz.com verkoopt flitsinstallaties tegen redelijk tarief. De lichtopbrengst is wat mij betreft te iffy voor productiewerk, maar voor een hobbyist zijn ze zeker geschikt. Je kunt bij de info afdeling je wensenlijst afvinken en kijken met welk resultaat het systeem komt. Naar aanleiding daarvan kun je gericht op de site zoeken naar de beschikbare systemen. Deze zijn ook niet al te duur en komen meestal gelijk met wat accessoires, zoals softboxen etc.Het belangrijkste voordeel van dergelijke flitsers is het continu licht. Dit houdt in dat de lamp voorzien is van een licht dat aanstaat voordat je de opnames maakt. Zo kun je dus al zien waar het licht valt voordat je gaat flitsen. Dat scheelt de nodige tijd bij het instellen.

  5. Petra_Admin

    Komende vrijdag hebben we crea, is misschien een mooie gelegenheid om de voor- en nadelen op een rijtje te zetten. Kun je in de praktijk zien waarom het een handiger kan zijn dan het andere. Is ook mooi om dan zelf te besluiten wat jij het fijnst vindt.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.